Teknolojinin cinsiyeti yok ama, tüketici elektroniğinde müşteri odaklı ürünler her gün yenileniyor.
Biliyorum inanması zor ama, tüketici elektroniği satın alma konusunda kadınlar günümüzde ekseriyetle daha fazla sorumluluk sahibi. Dünya genelinde hazırlanan raporlara bakacak olursak, dizüstü bilgisayarından cep telefonlarına, yeni nesil TV’lerden video kameralarına kadar erkeklerden daha fazla teknoloji ile donanıyorlar. Daha bebek sayılacak yaşlardan beri elektronik ve teknoloji ile haşır neşir olan bir kadın olarak aynı şeyi henüz Türkiye’ye bakarak söyleyemeyiz.
Pek çok insan camın ardından en güncel ve yeni elektronik cicilere bakarken, kadınların tüketici elektroniği cihazlarına sadece geçtiğimiz yıl 150 milyar dolar harcadığını öğrenmek sizi şaşırtmasın. Tabii ki bir de şöyle bir durum da söz konusu... Hediye olarak taşlı maşlı mücevheri, bir elektronik cihaza tercih ederler mi? Yok artık daha neler...
Kadınlar elektroniğe erkeklerden daha fazla harcıyor. Tüketici elektroniği üreticileri, kadınlara yönelik daha fazla elektronik ürün tasarımı konusunda fikir birliği içersindeler.
Tüketicilerinin bu ihtiyaçlarını gören üreticiler de her geçen gün artıyor. Hatta bazı perakendeciler kadınların ihtiyaçlarını karşılayacak tarzda, özel eğitimli danışmanlar eşliğinde mağazalarını düzenliyorlar. Bu da kadınların teknolojiden hoşlanmadığı şeklinde uzun zamandır olan yanlış bir kanının artık pek de doğru olmadığının göstergesi.
Reklam ve tanıtım kampanyaları bile kadınlar tarafından hazırlanıp, kadınlara özel içerikle satışa sunuluyor. Örneğin yaratıcı ve farklı örneklerden biri geçtiğimiz aylarda Brezilya’da uygulandı. Sao Paulo’daki yeni bir reklam ajansı olan Santa Clara, Polaroid firması için sadece kadınların olduğu özel bir yerde yeni bir outdoor tanıtım kampanyası düzenledi: Bayan tuvaletlerinde. Alışveriş merkezleri ve büyük iş kulelerindeki bayan tuvaletlerinde aynaların yerine şip-şak fotoğraf çeken Polaroid kameralar konuldu. Böylece markanın konseptine uygun biçimde tam odaklı tanıtımla ürün desteklemiş oldu.
Hatta bugünün düz ekran televizyonları bile kadınların daha rahat kullanımı için tak-çalıştır biçiminde tasarlanıyor. Genelde konu elektronik olunca karmaşık sistemleri tercih etmeyen tüketiciler, kompakt modellere daha fazla yöneliyor. Mesela bu cihazlara örnek, DVR veya PVR dahil edilmiş televizyonlar gibi daha çok kabloları saklayan, ortadan kaldıran ve dağınıklığı azaltması için hepsi-bir-arada sistemler oluyor.
Seda İrengü Özmen / Home & Technology Ağustos 2007
Agora / Editör